HTML

A templom egere

Takarékos receptek diákoknak, kispénzűeknek, hónap végén fillérekből élőknek... kaják 1000 Ft alatt. Nem a gasztronómia csúcsa, de jobb, mint a kenyér és a víz. Mert a templom egerének is ennie kell valamit.

Friss topikok

  • halaloszto: jaa, hogy nalatok a szetfozes az az amikor puha! igy mar ertem. mifelenk szetfozes az amikor szetm... (2014.02.23. 08:41) Csirkés-gombás tészta
  • RabiMiki: Jó! (2014.02.20. 21:06) A Minden Várakozást Felülmúló Nasi
  • motoroskonyhaja: @PHAT: Én csak az okoska kommentelőnek szántam egy kis olvasnivalót. Sokan gondolják azt, hogy a b... (2014.01.29. 12:53) Recept ráérős reggelekre
  • Fazakas László: Tudom, hogy a Bürger az inkább moldáv, mint román, de ha az Auchanba valami román disztributoron k... (2014.01.23. 16:35) A rettegett padlizsánkrém
  • Blas3nik: Édesanyám is gyakran csinált ilyet, batyuskrumplinak hívja. Amúgy kukorica, zöldborsó mindig kerül... (2014.01.17. 20:25) Batyuban sült zöldségek

Kajasznobok, francia séfek, Gordon Ramsay: klikk a kis ikszre a jobb felső sarokban.

2013.11.17. 09:16 PHAT

Hogyan tudunk a kaján spórolni?

Ha hétvége, akkor bevásárlás. Nemrég történt velem, hogy a boltban a pénztáros néni megjegyezte: "milyen okosan vásárolt!". Megköszöntem neki, és mondtam, hogy ráadásul ebből legalább négyféle kaját fogok főzni. Úgy, hogy nem költöttem többet háromezer-párszáz forintnál. Szóval eszembe jutott, miért ne írhatnék erről is egy posztot?

Igaz, hogy én nem minimálbérből élek, de az utóbbi 2-3 évben sokkal jobban oda kell figyelnem a kiadásaimra. Sok mindenen nem tudok spórolni, de az élelmiszeren igen. Megosztok pár tapasztalatot, nyilván egyik sem világmegváltó, de talán lesz néhány dolog, ami mások számára is hasznos. Ha esetleg neked is van tipped, örömmel venném, ha leírnád kommentben :)

1. A bevásárlás
A legfontosabb, hogy az árakból elég pengének kell lenni. Persze nem ismerem betéve a szomszédos bolt teljes választékát, de sok élelmiszernél már tudom, hogy mi számít olcsónak és mi drágának.
- Hasznos, ha átnézed a környékbeli üzletek akciós újságjait és összehasonlítod az árakat. Ha éppen nem dobták be, akkor nézd meg a neten, a legtöbb már online is elérhető. Ha azt hiszed, a Tesco a legolcsóbb - tévedsz. Legutóbb, hogy csak egy példát mondjak, a quiche-hez való spenótot - tök ugyanazt a márkát - nem 20-30, hanem 100 Ft-tal olcsóbban kaptam meg a Spar-ban. Szóval nézz körül!

IMG_1279.JPG
- Próbáld meg az akciókhoz igazítani, hogy mit főzöl. Tervezd meg tudatosan 3-4 napra, vagy akár egy hétre előre a menüt. Ha kifogsz olcsón egy kiló darált húst, abból akár háromféle ételt is főzhetsz.
- A nem, vagy csak lassan romló élelmiszerekből (cukor, olaj, rizs, liszt, stb.) akkor is érdemes az akciósat megvenni, ha éppen van belőle otthon. Így elkerülheted, hogy pont akkor fogy el, amikor kellene, és csak a sarki kisboltban tudod megvenni, dupla áron. 
- Mindenkinek vannak olyan hozzávalók, amiket gyakran használ. Nekem ilyen például a paradicsomkonzerv, igyekszem mindig tartani itthon. Nem mindig lehet kapni 200 forint alatt, de ha igen, bedobok egyet a kosárba, hogy ha nagyon kifogytam mindenből (főleg a pénzből, hehe) akkor legalább egy olasz tésztát, vagy egy paradicsomos rizst össze tudjak ütni. Gondold át, neked mik ezek, és csekkold minden vásárláskor az árukat.
- Ha hajlamos vagy rá, hogy olyanokat is megvegyél, amire igazából semmi szükséged, akkor intézd a havi nagybevásárlást inkább online. A szállítási költség kb. annyi, mintha elautóznál a hipermarketbe meg vissza, a drága idődet is megspórolod és az sem utolsó szempont, hogy más cipekedik helyetted. Ja, és ha kisgyereked van, igazi áldás tud lenni, hogy nem kell a gyerekkel menni bevásárolni.
- Ne vegyél előre csomagolt felvágottat! Iszonyatosan durva árkülönbségek vannak a húspultban kapható és a szépen csomagolt felvágott, virsli, stb. között. Én nagyon ledöbbentem azon például, hogy a frankfurti virsli kilója simán 1000 Ft-tal olcsóbb a húspultban, mint az előre csomagolté.
- Döntsd el, hogy mi az, amin nem vagy hajlandó spórolni és ne érezd magad rosszul, amikor megveszed. Nekem az egyik ilyen a kávé, évek óta ugyanazt a fajtát veszem. Nem olcsó, de a kávémra érzékeny vagyok. Olyan dolgokból viszont, mint pl. a liszt, az olaj, vagy a rizs simán megveszem a legolcsóbbat és egy doboz tojásért sem fogok 500 Ft-ot fizetni, amíg lehet kapni 250-300-ért is.
- Keresd a saját márkás, vagy a noname termékeket, ezzel is egy csomót spórolhatsz. Fűszereket például fillérekért szoktam venni, mert szerintem amíg szárított fűszerről van szó, tökmindegy, ki gyártja, kábé ugyanazt fogom kapni. Nálam sajnos a növények nemigen élnek meg, de ha neked van rá lehetőséged, néhány alap fűszerből nevelj otthon frisset, mindig kéznél lesz, és az ízbeli különbséget le sem lehet írni.
- A piac is egy jó opció, de persze ezek között is van olcsóbb és drágább. A frissesség mindenképp mellette szól, plusz ha a termelőtől veszed a zöldséget és a gyümölcsöt, az tök jó érzés, hogy a gazdát támogatod.
- És végül: lehetőleg mindig legyen nálad szatyor, hogy ne kelljen a boltban zacskót venni.

2. Otthon
Nemrég olvastam, hogy valami egészen elképesztően nagy mennyiségű ételt dobunk a szemétbe éves szinten. Tegyél meg mindent azért, hogy ezt a minimálisra csökkentsd.
- Ha valami romlandót nem csinálsz meg még aznap, tedd azonnal a fagyasztóba. Akkor is, ha 2 nappal később tervezed elkészíteni. Mert bármi közbejöhet. Vagy elfelejted. És nincs rosszabb annál, mint amikor egy kiló csirkemell végül a kukában landol.
- Ha hajlamos vagy rá, hogy tologasd a cuccokat a hűtőben, akkor fogj egy papírt, írj fel mindent, ami benne van (+ a fagyasztóban is) és rögzítsd a frigóra egy hűtőmágnessel. Írd fel a lejárati dátumokat is. Ha bátrabb vagy, fesd le táblafestékkel a hűtőt, szerintem ez mellesleg elég menő :)

Így biztos nem jársz úgy, hogy egy hónap után halászod elő a hűtő sarkából a már megromlott túrót vagy tejfölt. Tartsd nyilván a papíron azt is, miből mennyi fogyott, és bevásárlás előtt nézd át, mit kell venni.
- Dolgozd fel a maradékokat! Csomó mindent lehet csinálni maradék grillcsirkéből, tésztából, rizsből, de akár krumplipűréből is.

3. Éljen a befőzés!
Én idén csináltam először lekvárt, leginkább annak hatására, hogy szembesültem vele, mennyibe kerül egy üveg normális lekvár a boltban. Korábban az egészet túl macerásnak hittem, és persze féltem attól, hogy elbénázom a fertőtlenítést és megromlik minden. Szóval kicsiben kezdtem, mert semmi tapasztalatom nem volt benne, de büszkén mondhatom, hogy a júniusi eperlekváromnak még mindig semmi baja! Szóval ezután sokkal több dologgal meg fogok próbálkozni, nem csak lekvárral, de pl. savanyúsággal, befőttel és házi szószokkal is. Ezek azért is jók, mert ha csinálsz valami különlegesebbet, azt simán adhatod ajándékba - sokan nem engedhetik meg maguknak például, hogy napon szárított paradicsomot vagy olajban eltett sült paprikát vegyenek a boltban. Ja, és még valami a lekvár kapcsán: állj össze pár barátoddal, vagy a családdal, és menjetek el a szedd magad akciókra. Amellett, hogy verhetetlenül olcsó így a gyümölcs, igazából tök jó program, és még büszkébb leszel magadra, hogy nem csak te főzted a lekvárt, de a saját kezeddel szedted le a hozzávalót :) Persze az igazi az lenne, ha saját magam termeszteném, bárcsak lenne egy kertem...

Összességében (egy ilyesmit ki fogok akasztani a konyhámban):

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://atemplomegere.blog.hu/api/trackback/id/tr425638002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agyragobogar · http://www.agyragobogar.com/ 2013.11.17. 09:33:43

Az itt olcsóbb, ott olcsóbb sakkozás közben nem szabad elfelejteni azt sem, hogy milyen távol vannak a bizonyos boltok a lakástól, munkahelytől. Lehet, hogy a Sparban olcsóbb a spenót 30 forinttal, de ha 20+20kmt kell oda vissza autózni a boltig, akkor már aligha spórlás elmenni érte.

PHAT · http://atemplomegere.blog.hu/ 2013.11.17. 12:50:35

@agyragobogar: igen, ebben teljesen igazad van. Ezért írtam az elején, hogy a környékbeli boltok szórólapjait érdemes átnézni. Én viszonylag szerencsés vagyok, mert a belvárosban lakom, 2 percnyire CBA, 4 saroknyira Spar, 10 percnyire Aldi, villamossal (autóm nincs) 15 percen belül még két másik. Az említett spenótot meg kiszedtem a Tesco online kosarából, miután megvettem a Spar-ban :) Van, akinek ennél jóval korlátozottabbak a lehetőségei, de minimum két üzlet között azért a legtöbben tudnak választani szerintem :)

belekotty 2013.11.18. 09:39:10

A kaján spórolás mellett az állatokat se feledjük el! A kutyatáp is egy vagyon tud lenni. Tehát amikor megfőztük a cuccot, akkor a leöntött forró vizet érdemes felfogni abban az edényben amiben mondjuk megfőzünk egy farhátat és félkiló olcsó rizst. Sok energiát lehet vele spórolni, gyorsan megvan, ugyanannyiba kerül mint egy vacakabb kutyatáp és sokkal minőségibb kaja a kedvenceknek.

csepke 2013.11.18. 09:53:17

Jól leírtad, én még annyit tennlk hozzá, hogy éhesen nem szabad elmenni vásárolni!;)

buddha 2013.11.18. 10:12:34

azért a minőséget se felejtsük el a spórolás mellett,sok esetben a saját márkás termékek annyi sz..t tartalmaznak,hogy elmegy a kedvem az olcsóságtól

Ignác Pióker 2013.11.18. 10:41:56

@PHAT: Szerintem az a legolcsóbb, ha egy átlagosan olcsónak számító boltban megveszel mindent, amire éppen szükséged van.

A felszabaduló idődet pedig rekreációval és munkával töltöd.

A vásárlással eltöltött idő is költség, még ha gyakran nem is érezzük annak.

Egyáltalán nem éri meg spájzolni, fagyasztani, befőzni. Ennek is van munkaköltsége, tárolási költsége, energiaköltsége. Ráadásul az otthoni fagyasztó nem ipari fagyasztó, a termék minősége mindig romlik. A harmadik üveg baracklekvár pedig mindig sokkal kevésbé ízlik, mint az első. Egy szupermarketben 100 féle lekvár van, s vannak közöttük igen jó minőségűek.

Néhány napra előre meg kell venni mindent, s félkész vagy friss alapanyagokból minél gyorsabban előállítható ételeket készíteni.

De a kínai büfé esetenként még így is olcsóbb...

Ez utóbbiért hamarosan kígyót-békát rám szórnak. Pedig egy tányér csípős-savanyú levest kicsiben nem lehet kihozni 300 forintból. Hacsak nem 20 tányérnyit főzöl. (De rosszabb lesz, mint a kínainál.) Egyébként a spájzolós családok többnyire túl sokat és túl egyhangúan étkeznek. Olyan nincs, hogy a déli maradékot ne szolgálnák fel vacsorára is. Tapasztalat, én is így nőttem fel. Aztán hirtelen mindenki szakított ezzel a családban, mert elkezdtek gondolkodni.

Én úgy tapasztaltam, hogy a spórolás a legdrágább. Különösen élelmiszerfronton.

garnéla mák 2013.11.18. 10:50:47

még költséghatékonyabb, ha nem autóval megy az ember vásárolni. ha pedig félnek a cipekedéstől, a hátizsák megoldás a problémára. amivel nem értek egyet: olajból, rizsből, tojásból egyáltalán nem mindegy, melyiket veszi az ember. a tojásból sosem veszek ketreces tartásút, inkább gyalogolok kilómétereket, hogy találjak legalább alternatív 2-es kódszámút. ez egyrészt a csirkéknek is jobb, másrészt ízre és méretre sem összehasonlítható a kettő. rossz ízű olajat nem használok főzésre (az olcsóbbak ebben a kategóriában vannak, érdemes nyersen megkóstolni, nem avas-e). bő olajban sütni meg szokő évente egyszer szoktam. és rizsből sem venném meg a fapadost, csak ha megbízható a minősége, mert változó arányban vannak benne rossz szemek, hántolás maradványok

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.11.18. 12:39:24

@Ignác Pióker: "A harmadik üveg baracklekvár pedig mindig sokkal kevésbé ízlik, mint az első. Egy szupermarketben 100 féle lekvár van, s vannak közöttük igen jó minőségűek."
A 4. üvegtől minden házi lekvárkészletedet szívesen átveszem!
A bolti lekvárokról csak annyit, hogy többnyire aromák, gyümölcspép és almapektin keverékei. Ebben csak annyi a sunyiság, hogy, mivel az almapektin is gyümölcsből készül, ezért szemrebbenés nélkül beszámítják a "gyümölcstartalomba"! Ezeknek semmi közük a főzött lekvárokhoz.
Amelyek viszont valóban gyümölcsből készülnek, azok gyakorlatilag megfizethetetlenek.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.11.18. 12:47:44

Mindentől függetlenül, álljon itt a legolcsóbb kétfogásos étkezés receptje:
Végy egy tésztás levest (90-250 Ft). A tésztát törd ketté 1/4-3/4 arányban. A negyeddel készítsd el hagyományosan a levest. A 3/4-et áztasd tiszta vízbe. Darálj 1 adag mákot, keverd össze cukorral, és szórd a leszűrt tésztára.
Íme a leves - mákostészta combo! :)
Már ha spórolni akarsz!

AncsaPancsa 2013.11.18. 13:12:47

a hűtő lefestése helyett szerintem egyszerűbb táblafilcet venni (pár száz forint, olcsóbb mint a festék + festegetés) és rögtön lehet vele írni a hűtőre, bevásárlólistát is :)

PHAT · http://atemplomegere.blog.hu/ 2013.11.18. 13:30:11

@Rézfánfütyülő fűzangyal: ez így van sajnos. + a különböző adalékanyagok és a tartósítószer, amit én a saját lekváromba nem rakok bele. Amúgy is sok szemetet kénytelenek vagyunk megenni - főleg ha spórolni akarunk -, legalább amiből tudjuk, hagyjuk ki ezeket.

@AncsaPancsa: ez tök jó ötlet, köszi! Próbáltad már? Simán letörölhető?

AncsaPancsa 2013.11.18. 13:35:04

@PHAT: papírtörlővel simán lejön, néha egy kis ablaktisztítóval is letörölgetem. csak arra vigyázz, hogy kifejezetten táblafilcet vegyél, nekem ilyen van: www.officedepot.ca/dry-erase-markers/schwan-stabilo-plan-64-broad-whiteboard-marker-s6546.asp

egyetemen kezdtem használni, aztán rájöttem, hogy itthon is milyen hasznos :)

micsoda? 2013.11.18. 13:43:24

Biztosan megbízhatóbb a nagyvárosi boltban az élelmiszer, mint vidéken. Ott forog az áru, és pénz is több van. Lekvárt főzők, időm annyi van amennyit magamnak adok. Legfeljebb nem tv.t nézek, hanem rádiót hallgatok. Szerencsém, hogy a tojást nem boltban veszem. Savanyúságot is magam készítem. Sőt egyéb finomságokat is, mint a zöld dió befőtt. Nagyon jó egytálas, laktatós ételek receptjei olvashatók a netten. (például bundás kenyér másként).
Csak arra kell ügyelni, hogy a leírás teljes legyen, szinte kézen fogja a készítőt, mert rá lehet fázni rendesen a nagyolt receptre.

élhetetlen 2013.11.18. 14:25:03

Sok mindenben igazad van, az egyetlen, amivel kicsit sem értek egyet, az a ”olaj, vagy a rizs simán megveszem a legolcsóbbat”. Vettem olyan étolajat, egyszer, soha többet nem kísérletezek, hogy kidobtam a benne sült kaját is, és az olajat is. Ez az, amiből nem túl sokat használok, de ha rossz, bármelyik kaját elrontja.

telkoe 2013.11.18. 14:51:19

Hacsak nem az ehezes szelen vagy es nincs mas valasztasod akkor erdemes megbizhato, minosegi etelt venni (lisztet, olajat, tojast krumplit is) mint az eppen ugyeletes legeslegolcsobbat.

nowy 2013.11.18. 15:22:04

@Ignác Pióker: Több mindennel nem értek egyet.Elsőként,ugye mindenkinek mások a lehetőségei, pl nálunk a családban van hétvégi telek gyümölcsfával,így nem kérdés,hogy ennek egy részét be kell főzni.A kollégáméknál nincs ilyen lehetőség,viszont rendszeresen járnak "szedd magad" földekre,mert a gyerekeik nagyon élvezik, tehát itt már nem olyan egyértelmű, hogy ebből mennyit tekintünk közvetlen költségnek,hiszen náluk ez családi program,amolyan kirándulás, munkával egybekötött szórakozás.
Ha csak az anyagiakat nézem,említed,hogy munkaköltség.Ezt már másoknál is tapasztaltam, de szerintem ez teljes félreértelmezés.Közgazdaságilag/elméletileg lehet helytálló vagy kiszámolható ez, de a való életben ezt nem tekinthető költségnek, hiszen nem lesz kevesebb pénzed (max ha fizetős munka helyett csinálod).
A harmadik üveg baracklekvár problémáját pedig lehet orvosolni az elkészítés (pl répás-narancsos változat) vagy a felhasználás módjával.
Legvégül pedig az ár/érték arány.Számomra spórolást jelent, ha egy házilag elkészített jó minőségű, mondjuk lecsót használok, mint ha megvenném a boltban az olcsóbb,de számomra nem olyan jó minőségűt.

Mária 2013.11.21. 17:14:41

A maradék grillcsirke az milyen?
süti beállítások módosítása