HTML

A templom egere

Takarékos receptek diákoknak, kispénzűeknek, hónap végén fillérekből élőknek... kaják 1000 Ft alatt. Nem a gasztronómia csúcsa, de jobb, mint a kenyér és a víz. Mert a templom egerének is ennie kell valamit.

Friss topikok

  • halaloszto: jaa, hogy nalatok a szetfozes az az amikor puha! igy mar ertem. mifelenk szetfozes az amikor szetm... (2014.02.23. 08:41) Csirkés-gombás tészta
  • RabiMiki: Jó! (2014.02.20. 21:06) A Minden Várakozást Felülmúló Nasi
  • motoroskonyhaja: @PHAT: Én csak az okoska kommentelőnek szántam egy kis olvasnivalót. Sokan gondolják azt, hogy a b... (2014.01.29. 12:53) Recept ráérős reggelekre
  • Fazakas László: Tudom, hogy a Bürger az inkább moldáv, mint román, de ha az Auchanba valami román disztributoron k... (2014.01.23. 16:35) A rettegett padlizsánkrém
  • Blas3nik: Édesanyám is gyakran csinált ilyet, batyuskrumplinak hívja. Amúgy kukorica, zöldborsó mindig kerül... (2014.01.17. 20:25) Batyuban sült zöldségek

Kajasznobok, francia séfek, Gordon Ramsay: klikk a kis ikszre a jobb felső sarokban.

2013.11.22. 18:47 PHAT

Fahéjas (vagy kakaós) csiga

Címkék: kakaós kelt tészta fahéjas

Nagy rajongója vagyok a cinnamon rolls-nak, vagyis a fahéjas csigának, mindenképpen meg akartam itthon is próbálni és isteni finom lett! Semmi köze a boltban kapható csigához amúgy. Ez kelt tésztából készül, mennyeien puha és melegen totálisan ellenállhatatlan. Úgy 2-3 óra míg elkészül (persze kelesztéssel és sütéssel együtt) és a tésztanyújtással kicsit birkózni kell, de a végeredmény minden fáradtságért kárpótolni fog! Megsütöttem már kakaós változatban is, nem tudnám eldönteni, melyik a finomabb.

Hozzávalók (2-3 főre)
Tészta:
25 deka finomliszt
2 evőkanál cukor
1,5 deci tej
1 tojás sárgája
1 teáskanál szárított élesztő
1/2 teáskanál só
2,5 deka margarin vagy vaj

Töltelék:
1 evőkanál kakaópor vagy fahéj
2 evőkanál porcukor
5 deka margarin/vaj
1 tojásfehérje

Kell még hozzá kábé 2-3 deci cukrozott, meleg tej

Elkészítés: begyújtom a villanytűzhelyemen az egyik platnit a legkisebb lángra. A lisztet beleöntöm egy keverőtálba, a közepébe lyukat fúrok, ide jön az élesztő, a cukor és a meglangyosított tej. Letakarom és adok neki 5-10 percet, míg az élesztő felfut. Ekkor hozzáadom a tojássárgáját is, és elkezdem dagasztani. Ha nagyon ragad a tészta, teszek még hozzá lisztet. Ha nagyjából összeállt, mehet bele a margarin, és ezzel még pár percig gyúrom, míg szépen összeáll. Akkor letakarom egy konyharuhával, és a tűzhely mellé rakom, hogy meleg helyen kábé duplájára nőjjön nagyjából egy óra alatt.

Ha szépen megkelt, gyorsan összedobom a tölteléket, csak össze kell keverni mindent. A tésztát lisztezett felületre borítom, kicsit átgyúrom, majd vékonyra nyújtom, nagyjából téglalap alakúra - ez az egész folyamat legmacerásabb része, ez a szemét  tészta mindig összeugrik :) Ha végre sikerült kinyújtani, megkenem a töltelékkel - nem túl vastagon, mert akkor szanaszét folyik - és a hosszabbik oldalánál fogva feltekerem. Majd fogok egy kést (nekem a recés vált be a legjobban erre) és óvatosan, lehetőleg nem szétlapítva nagyjából 3 centis darabokra vagdalom. Sütőpapírral bélelt, kerek formába rakom a kis csigákat, egymás mellé, és még fél órát kelesztem a tűzhely mellett. 

A sütőt bemelegítem 180 fokra, a fél óra leteltével betolom a sütőbe. Nagyjából 30 perc kell neki, hogy szépen megsüljön. Úgy 15 perc után meglocsolom a cukrozott tej kábé felével.  Ha megsült és kivettem, ráöntöm a maradék tejet, ettől lesz finom puha a tésztája, és megpróbálok várni, míg egy kicsit kihül, nem azonnal nekiesni. Ha marad, reggelire is finom, de 2 napnál tovább nem igazán érdemes tartogatni, a kelt tészta frissen a legjobb.

Ennyit költöttem:
Nekem most ehhez szó szerint minden volt itthon, tehát semmit :) De úgy saccra 600 Ft-ból kijön.

Mutatom, ez a fahéjas:

IMG_1086.JPG

Ez pedig a kakaós verzió, kicsit kócosabb lett, mert ez dupla adagból készült és nem nagyon akart elférni.

IMG_1001.JPG

Tipp: én a tetejére szoktam még rakni egy kis sűrített tejet, de ha van ötleted, milyen máz illene hozzá, oszd meg légyszi kommentben!

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://atemplomegere.blog.hu/api/trackback/id/tr525638559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mildi 2013.11.23. 10:23:59

egy nagyobb tepsi mennyibe fáj? :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2013.11.23. 12:25:17

Mindig is tévedésnek tartottam a sima, lágy, kelt tésztából készült tekercseket (lásd még: darázsfészek).
A kakaós és a fahéjas csiga is úgy a legjobb szerintem, ha van benne mit rágni is!

PHAT · http://atemplomegere.blog.hu/ 2013.11.23. 12:44:36

@Before: én pont azt nem szeretem a boltiban, hogy a háromnegyede kiszáradt vacak. Ízlések és pofonok :)

@mildi: ha nagyon nincs, kérj kölcsön ;)

Mária 2013.11.23. 13:16:22

Kelesztéshez olcsóbb eleve a sütőt belangyosítani, majd lekapcsolni és abban keleszteni, mint a főzőlapot bekapcsolni csak ezért, hiszen a sütőt később úgyis melegíteni kell.

Kopasz Szuzukis 2013.11.23. 13:40:14

Nem lesz olyan ruganyos a tészta, ha egy kicsit túlkeleszted. Könnyebben nyújtható.

Nagymamám cukrozott tej helyett cukrozott fahéjas tejföllel kente meg a tetejét úgy nagyjából a sütési idő felénél.
Úri körökben a tejszin dukál s tetejére.

PHAT · http://atemplomegere.blog.hu/ 2013.11.23. 13:49:27

@Mária: igazad van, ez eszembe sem jutott.
@Öreg Kecske: köszönöm a tippet! Ki fogom próbálni mindenképpen.

mildi 2013.11.23. 15:44:13

@PHAT: nekem van. szólj, ha legközelebb is sütsz, szívesen küldök egyet fénypost :)

mildi 2013.11.23. 15:48:40

@PHAT: sztem before hajtogatott élesztős tésztára gondol. az tleg sokkal jobb, mint a sima kelt tészta.

PHAT · http://atemplomegere.blog.hu/ 2013.11.23. 16:13:18

@mildi: oppardon, félreértettelek :) Én jobban szeretem így nyomorgatva, de ha esetleg megcsinálod, a választás szabadsága a tied :)

gabardin 2013.11.23. 19:28:49

@PHAT: megosztok veletek egy titkot, hogy hogy lehet szépen feldarabolni a kelt csigát. kb 60 cm gyöngyfonál szükségeltetik hozzá. Óvatosan a tészta alá csúsztatod, felül keresztezed és széthúzod a fonalat. Gyönyörű vágási felületet kapsz

Before · http://azbeszt.blog.hu 2013.11.23. 20:03:36

@PHAT: neeem, kiszáradva persze, hogy nem jó! :) Ne attól legyen rágható, mert száraz, hanem attól, mert tömörebb, más jellegű a tésztája.
De látom, ezt már @mildi: is megírta! :)

emzéperiksz 2013.11.23. 20:20:52

Keleszteni úgy szoktam, hogy a mosogatóba engedek meleg vizet, és abba állítom bele a tálat. Szerintem energiafelhasználás szempontjából ez a legolcsóbb megoldás.

Szanakka 2013.11.23. 22:46:17

A tetejére vaníliás pudingot javaslok (vagy csokisat), ha már nem forró a tészta. Hűtőbe rakom max. egy órára, és utána szeletelem fel (már ha a család hagyja).

Ha budafoki rendes élesztőt használsz, akkor nem lesz gond a kelesztés, de két evőkanál cukor a tésztába az én verziómhoz sok.
Viszont tölteléknek a puding tető miatt én csak cukros kakaóport szórok.
süti beállítások módosítása